Resident worden in Andorra. Deel 4

Catergorie D) Residentie met werkvergunning.

INLEIDING:

Voor aanvragers van deze categorie geldt dat men niet verplicht is om €400.000 in Andorra te investeren zoals de aanvragers van de categorie A). Wel dient men een borg te storten aan het INAF van 15.000€ per aanvrager die 20% of meer dan de aandelen bezit van het verplicht op te richten Andorrees bedrijf.

Deze categorie is geschikt voor diegenen die een Andorrees bedrijf op willen richten en ook daadwerkelijk het gehele jaar in Andorra werken en verblijven. Men dient minimaal 20% van de aandelen op naam te hebben om voor een aanvraag in aanmerking te komen.

Men dient zich aan te melden bij de CASS (ziekenfonds) als zelfstandig ondernemer en betaalt 453,68 €/maand aan sociale lasten, waarvan 206,22€ is voor uw ziektekosten en 247,46% voor de opbouw van uw pensioen in Andorra. Deze premies zijn gebaseerd op een vastgesteld salaris van 2.062,16 € per maand.

D) Actieve Residentie voor personen die binnen Andorra werkzaam zijn als zelfstandig ondernemer.

Om voor deze vorm van verblijfsvergunning in aanmerking te komen dient de aanvrager volgende documentatie te overleggen:

- Een gedetailleerd bussiness-plan voor de eerstvolgende 3 jaren.

- Een Curriculum Vitae waaruit blijkt dat men voldoende studies en werkervaring heeft om de professionele aktiviteit uit te oefenen.

- Kopieën van alle documenten/diplomas waaruit blijkt dat de aanvrager de in het C.V. vermelde opleiding(en) heeft afgerond.

- De minimum leeftijd hebben van 18 jaar. 

- Een bewijs van goed gedrag van het geboorteland en, indien van toepassing, van het land van laatste residentie. Niet ouder dan 3 maanden.

- Zich aanmelden bij de CASS in Andorra als zelfstandig ondernemer.

- Een woonadres binnen Andorra. Dit dient te gebeuren door middel van een huurcontract of een koopcontract van een woning in Andorra.

- Een bewijs van civiele staat. Indien gehuwd, een recent huwelijkscertificaat (niet ouder dan 3 maanden). Dus alleen het trouwboekje volstaat NIET. Voor ongehuwden hebben ze bij de immigratiedienst een standaard formulier waarin de aanvrager verklaart ongehuwd te zijn. Ondertekening daarvan is dan voldoende.

- Origineel en kopie van een geldig paspoort aantonen.

- Een recente pasfoto.

- Een medische keuring ondergaan bij de de medische afdeling van de immigratiedienst van  Andorra. De keuring vindt plaats nadat alle bovengenoemde documentatie is ingeleverd en goedgekeurd.


Men dient binnen 3 maanden aan te tonen dat de Andorrese vennootschap is opgericht en een kantoor heeft geregistreerd bij de gemeente.